

Czym jest CMS?
CMS – przyjęło się, że jest to system do zarządzania treścią. Nasz artykuł dotyczy popularnych systemów e-commerce, dlatego na jego potrzeby dla ułatwienia sprawy przyjęliśmy nieco inną definicję dla CMS’u.
CMS to system sklepowy, który umożliwia zarządzaniem sklepem z poziomu panelu administracyjnego (PA). Dla uproszczenia z poziomu PA dodajemy produkty, ustawiamy podstawowe kwestie związane ze sklepem, czyli instalujemy i konfigurujemy:
- wtyczki płatności,
- wtyczki dostaw,
- wtyczki związane z SEO,
- wtyczki związane z bezpieczeństwem.
Ta lista mogłaby się nie kończyć, modułów i wtyczek do sklepów jest naprawdę dużo, tutaj z własnego doświadczenia podpowiadamy, że najlepiej w sklepie zainstalować i utrzymywać wtyczki, których faktycznie potrzebujemy.
Tak jak wspomniałam wyżej wtyczki oprócz instalacji i konfiguracji trzeba aktualizować, świadczyć nad nimi opiekę. Oczywiście można to pominąć i 5 razy nic się nie stanie, ale niezaktualizowane wtyczki mają wpływ na bezpieczeństwo sklepu i musimy mieć to na uwadze.
No dobrze, o wtyczkach jakie występują, do czego służą i jakie polecamy, napiszę więcej w odrębnym artykule, tutaj skupmy się na CMS’ach. O co chodzi z tym CMS’em, czy Prestashop i WordPress* faktycznie są darmowe, a Shoper, Shoplo, IdeoSell, (dawniej IAI-shop) jest ich płatnym odpowiednikiem.
* Z WordPressem jest o tyle ciekawa sprawa, że jest to CMS głównie do zarządzania stroną internetową, blogiem, jeżeli chcielibyśmy zrobić z niego sklep internetowy należy doinstalować wtyczkę Woocommerce, która zapewni nam obsługę sprzedaży (tak my też łapiemy się na tym, że mówimy o sklepach opartych na Woocommerce, a to tak naprawdę doinstalowana wtyczka).
Najpierw krótka tabela, która pozwoli Wam znaleźć najpotrzebniejsze informacje na temat każdego z CMS’ów na stronie autorów:
CMS: |
Link: |
Prestashop |
|
Woocommerce |
|
Shoper |
|
Shoplo |
|
IdeoSell |
** kolejność w tabeli jest przypadkowa
Przedstawię teraz plusy i minusy darmowych/płatnych CMS’ów.
CMS’y darmowe:
Plusy: |
Minusy: |
|
|
|
|
|
|
|
|
CMS’y płatne:
Plusy: |
Minusy: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Krótkie podsumowanie dla powyższych tabel, każde z rozwiązań ma zarówno swoje plusy i minusy, podstawą w sklepie internetowym jest przede wszystkim zbudowanie planu, według którego będziemy działać, czyli odpowiedź m.in. na poniższe pytania:
- czy jest to branża specjalistyczna, czy raczej podstawowa?
- ile będzie produktów w sklepie?
- czego mogą wymagać moi Klienci, czy potrzebuję autorskich rozwiązań / wtyczek?
- czy sprzedaż będzie prowadzona tylko za pośrednictwem sklepu, czy również innych kanałów w Internecie (Allegro, OLX, Ebay)?
- jaki mam realny budżet na sklep i jak planuję go rozwijać?
- kto będzie się opiekował moim sklepem (aktualizował wtyczki, CMS’a, do kogo mogę napisać w razie awarii),
- u kogo wykupić serwer, na którym będzie postawiony sklep, upewnić się czy w tym pakiecie są również codzienne backupy sklepu.
Wiem, że pytanie o budżet może wydawać się kontrowersyjne na naszym rynku, ale nawet biorąc pod uwagę darmowy CMS, czy najniższy abonament płatnego CMS’a, musimy pamiętać, że nie są w nim zapewnione moduły/wtyczki z reguły dodatkowo płatne, które trzeba zainstalować w sklepie na start.
Tak zwana kawa na ławę, ale dzięki temu zaoszczędzi nam to niemiłych niespodzianek.
Każdy z CMS’ów udostępnia wersję demo swojego sklepu. Najlepiej samodzielnie sprawdzić, który sklep pod względem funkcjonalności, poruszania się po nim będzie najwygodniejszy dla naszych przyszłych Klientów, ale również dla nas od strony panelu administracyjnego – na coś takiego naprawdę warto poświęcić czas. ?
Porozmawiajmy o uruchomieniu Twojego nowego sklepu!