

Czym jest dropshipping?
Jakie są jego zalety, jakie wady? Kto może korzystać z dropshippingu i kiedy? Na te pytania odpowiemy w naszym dzisiejszym artykule.
Dropshipping to metoda logistyczna, polegająca na przeniesieniu odpowiedzialności za wysyłkę na hurtownię, z którą współpracuje dany sklep. Dzięki takiemu rozwiązaniu, osoba prowadząca swój sklep internetowy nie musi posiadać swojego magazynu, a niejednokrotnie także nie potrzebuje dużych środków na inwestycję, aby móc rozpocząć sprzedaż w swoim własnym sklepie internetowym.
Jak dokładnie działa dropshipping z perspektywy Klienta sklepu?
- Klient wchodzi do sklepu, wybiera produkty, które chce zakupić i dodaje je do koszyka. Produkty są uprzednio zaimportowane do sklepu przez właściciela sklepu lub firmę programistyczną, z którą współpracuje.
- Klient składa zamówienie.
- Właściciel sklepu odbiera zamówienie w panelu administracyjnym i przekazuje je do hurtowni.
- Hurtownia po otrzymaniu zamówienia, w imieniu sklepu wysyła je do Klienta.
- Klient otrzymuje swoje zamówienie.
Zalety dropshippingu
Do głównych zalet dropshippingu możemy zaliczyć:
- brak konieczności inwestowania dużej ilości gotówki – „niski próg wejścia”
- łatwość w obsłudze zamówień i wysyłki
- brak konieczności posiadania magazynu wysyłkowego
- szybka wysyłka produktów bez dużego nakładu pracy ze strony właściciela sklepu
- możliwość skupienia się głównie na marketingu dla sklepu
Wady dropshippingu
Głównymi wadami dropshippingu są:
- łatwa możliwość rozpoczęcia działalności = możliwa duża konkurencja
- dużo sklepów kopiuje opisy produktów z hurtowni 1:1 – warto zatem zainwestować w autorskie opisy produktów, aby wyróżnić się m.in. w tej kwestii od konkurencji dla potencjalnego Klienta
- obsługa zwrotów z reguły jest po stronie właściciela sklepu – choć nie zawsze; jeśli jednak jest, to należy wziąć pod uwagę, że zgodnie z obowiązującym prawem owy zwrot musimy przyjąć i przetrzymywać u siebie, aż do kolejnej sprzedaży; warto zwrócić uwagę na to, czy hurtownia przyjmie od nas zwrot Klienta – często będą one się na to godzić i pozwalać nawet na to, aby owy zwrot Klient mógł odesłać bezpośrednio pod ich adres
- brak kontroli nad przesyłką; nie widzimy, jak została ona zapakowana, niemniej wybierając odpowiednią hurtownię do współpracy, tego typu problem zdarza się rzadko
Na co zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniej hurtowni dropshippingowej?
- Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na obsługę zwrotów – czy będzie ona także po stronie hurtowni. Jeśli uda Ci się wynegocjować, aby tak było – to duży plus dla Twojego biznesu z uwagi na dużą oszczędność czasu.
- Jak duża jest konkurencja korzystająca z danej hurtowni? To ważne, abyś mógł wymyślić swój sposób na „wybicie się” na tle innych.
- Jakość zdjęć i liczba materiałów dodatkowych. Przy wyborze odpowiedniej hurtowni warto zwrócić uwagę na to, czy udostępnia ona dobre jakościowo zdjęcia produktów oraz inne materiały opisujące produkt, np. video w 360 stopni. Zależnie od branży, im więcej takich „udogodnień”, tym większa szansa na sprzedaż produktu.
Podsumowanie
Dropshipping to nowoczesna, ciekawa forma prowadzenia biznesu. Naszym zdaniem zalety stanowczo przewyższają wady – warto zatem spróbować działać w takiej formie.
Jeśli chodzi o aspekty techniczne, hurtownie z reguły udostępniają tzw. feed XML / CSV z produktami, który możesz zaimportować do swojego sklepu i na bieżąco aktualizować stany magazynowe produktów.
Chciałbyś zaintegrować swój sklep internetowy z jakąś hurtownią?